Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Propedeutika diferenciálního a integrálního počtu
Malachov, Martin ; Halas, Zdeněk (vedoucí práce) ; Slavík, Antonín (oponent)
Propedeutika diferenciálního a integrálního počtu Autor: Ing. Martin Malachov Katedra: Katedra didaktiky matematiky Vedoucí práce: Zdeněk Halas, DiS., Ph.D. Katedra didaktiky matematiky Klíčová slova: propedeutika, derivace, Riemannův integrál, aplikace Diferenciální a integrální počet jsou zajímavé a krásné partie matematiky s mezioborovými přesahy a význačnými praktickými aplikacemi. Výuka této látky je ovšem náročná a komplikovaná. V rámci této práce ukážeme, že derivace a integrály mají na střední škole co nabídnout, přitom jejich výuku lze usnadnit a zatraktivnit zejména cílenou propedeutikou a znalostí bohatých aplikací. V první části práce přinášíme zamyšlení nad současným stavem výuky a literatury, důraz klademe na námi odhalenou potřebu cílené propedeutiky diferenciálního a integrálního počtu. Na klíčových pojmech, které v práci identifikujeme, lze stavět prekoncepty nejen v průběhu celého středoškolského studia, ale dokonce už i na základní škole. V druhé části práce učiteli nabídneme inovativní texty k látce a bohatou sbírku neotřelých příkladů, které lze využít k motivaci, aplikaci a propedeutice diferenciálního a integrálního počtu. Přidáváme i texty a příklady z pokročilejších partií, které jsou pro kvalitní výuku také potřebné.
Úvod do problematiky proměnné ve výuce učitelů využívajících metody výuky založené na budování schémat
Smutná, Anežka ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Kvasz, Ladislav (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá úvodem do problematiky proměnné. Jejím cílem bylo porovnat různé přístupy k výuce úvodu do proměnné u učitelů, kteří učí metodou založenou na budování schémat (známou jako Hejného metoda). V teoretické části práce je rešerše odborné literatury k tématu úvodu do proměnné a teoretické pozadí metody výuky založené na budování schémat. Část práce se věnuje analýze řady učebnic umožňující výuku touto metodou se zaměřením na úlohy důležité pro propedeutiku proměnné. Samotný výzkum sestával z rozhovorů se čtyřmi učiteli a z náslechů na jimi vyučovaných hodinách v 7. a 8. ročnících základní školy, jejichž tématem byl úvod do "jazyka písmen". Celkem byly u těchto čtyř učitelů provedeny náslechy patnácti vyučovacích hodin v šesti třídách (v každé třídě 2-3 hodiny). Data byla analyzována kvalitativními metodami. Ačkoliv sledovaní učitelé vyučují stejnou metodou, lze u nich pozorovat odlišnosti v přístupu k zavedení proměnné a ve stylu jejich výuky. V jejich výuce jsem identifikovala rozdíly v organizaci hodiny, ve volbě úloh a jejich stylu zadávání žákům, ve výukových formách i způsobech, jakým učitelé komunikují se žáky. Na momentu vstupu proměnné do žákovského řešení úloh a jejich následné diskusi lze spatřit souvislost jak s poznávacím procesem dle teorie generických modelů, tak s...
Programovací nástroje pro algoritmizaci a programování na ZŠ
Dümont, Jan ; Novák, Jaroslav (vedoucí práce) ; Vaňková, Petra (oponent)
Bakalářská práce je zaměřena na vzdělávací oblast algoritmizace a programování na základních školách. Hlavním cílem je přinést přehled a popis konkrétních výukových metod a programů, které napomáhají k rozvoji informatického myšlení u žáků. Součástí práce je analýza výzkumů, které mapují stav výuky algoritmizace a programování na základních školách v letech 2006- 2007 a v roce 2013, uskutečněných na Katedře informačních technologií a technické výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Práce také obsahuje vymezení základních pojmů vztahujících se k tomuto tématu a ukázku pracovních listů ke dvěma konkrétním metodám.
Programovací nástroje pro algoritmizaci a programováni na ZŠ
Dümont, Jan ; Novák, Jaroslav (vedoucí práce) ; Vaňková, Petra (oponent)
Tato bakalářská práce analyzuje minulý a současný stav vzdělávací oblasti algoritmizace a programování na základní škole na základě výzkumů prováděných na Katedře informačních technologií a technické výchovy Pedagogické fakulty UK v Praze. Přináší přehled různých výukových metod a programů, které napomáhají k rozvíjení dovedností žákům vzhledem k jejich věku a dosaženým dovednostem v této oblasti. V teoretické části práce jsou také vymezeny základní pojmy tématu algoritmizace a programování. Na ni navazuje praktická část využívající teoretických poznatků ve výuce informatiky i v jiných předmětech.
Přístupy k výuce matematiky se zaměřením na učivo zlomků
Moulisová, Martina ; Jirotková, Darina (vedoucí práce) ; Slezáková, Jana (oponent)
Diplomová práce se věnuje přístupům k výuce matematiky se zaměřením na učivo zlomků. V úvodní části se věnuji přístupům k výuce a vymezuji dva výukové styly, transmisivní a konstruktivistický. V případě konstruktivistického stylu se zároveň věnuji pojmu genetický konstruktivismus v návaznosti na tzv. Hejného metodu. Dále okrajově představuji výukové metody a role učitele. V další části práce se věnuji zlomkům, především propedeutice a dětským prekonceptů v této oblasti. Práce se zabývá otázkou, jak pracovat s prekoncepty u dětí a jakým způsobem jejich vědomosti nadále rozvíjet. Představuji různé modely zlomků a na práci s nimi poukazuji v praktické části. Cílem výzkumné části je zmapovat přístupy začínajících učitelů k propedeutice zlomků tak i k samotné výuce tohoto tématu, což jsem uskutečnila formou 4 rozhovorů a pozorováním výuky. Rozhovory jsou v praktické části analyzovány a odpovědi respondentů porovnávány jak mezi sebou navzájem, tak i s mými očekávanými odpověďmi. Reflexe pozorování výuky nabízí tipy na aktivity, které mohou přispět k porozumění zlomkům. V závěru práce shrnuji výsledky analýzy rozhovorů a celkové naplnění cílů. Klíčová slova: zlomky, propedeutiky, prekoncepty, přístupy k výuce, rozhovory
Dělení se zbytkem jako diagnostický nástroj kognitivních schopností českých žáků
Kotrbatá, Jana ; Kloboučková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Kaslová, Michaela (oponent)
Tato práce se zabývá problematikou algoritmu dělení se zbytkem v souvislosti s rozvojem kognitivních schopností českých žáků. Vzhledem k obvyklému zařazení tohoto tematického celku (dělení se zbytkem) do 3. ročníku ZŠ jsou zde zpracovány teoreticky zaměřené kapitoly věnující se ontogenezi člověka se zřetelem k dítěti, jeho kognitivnímu vývoji a školnímu systému v České republice. Z pohledu tématu práce analyzuje vybrané ucelené řady učebnic pro 1. stupeň ZŠ, kde rozlišuje úlohy od propedeutických přes zavádění a aplikaci až po úlohy nestandardní. Práce zkoumá rozdílné a společné rysy v pojetí autorů analyzovaných učebnic. Jedním z kritérií je hodnocení přístupu k vyučování, a to na základě vyhledávání prvků konstruktivismu nebo transmise. Dalším cílem práce je zkoumání zvolených řešitelských strategií žáků u úloh zaměřených na dělení se zbytkem. Postupy řešení byly získány zadáním diagnostického testu žákům 1. stupně ZŠ. KLÍČOVÁ SLOVA dělení se zbytkem, dítě mladšího školního věku, kognitivní vývoj dítěte, styly výuky - transmise, konstruktivismus, algoritmus, řešitelské strategie
Vytváření představ zlomku na 1. stupni ZŠ
Siblíková, Marta ; Tichá, Marie (vedoucí práce) ; Macháčková, Jana (oponent)
Diplomová práce Vytváření představ zlomku na 1. stupni základní školy je rozdělena na teoretickou a výzkumnou část. Teoretická část diplomové práce vymezuje učivo o zlomcích v kurikulárních dokumentech, zabývá se pojmem matematická gramotnost, seznamuje se základními pojmy, které se týkají učiva o zlomcích a propedeutikou zlomku na 1. stupni základní školy. Praktická část je rozdělena do dvou částí, předvýzkum a následný výzkum. Cílem předvýzkumu je zmapování znalostí žáků o zlomcích na 1. stupni základní školy v porovnání s odbornými znalostmi uvedenými v teoretické části. Výzkumná část je zaměřena na ověření závěrů vyplývajících z předvýzkumu a to upřednostňování modelu kruh před ostatními modely. Dále zjišťuje to, zda jsou žáci průběžně seznamováni i s jinými modely (úsečka, obdélník, soubor předmětů). Klíčová slova Zlomek, propedeutika, modely, reprezentace, primární vzdělávání, kurikulární dokumenty.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.